27. října 2018

minimalismus vs materialismus

Minimalismus je strašně dlouhý slovo, nezdá se vám? Na to, co má vyjadřovat...
hodně jsem se minimalismem zabývala a ztotožňovala. Hodně četla, hodně konala. Ale už mě to slovo nějak zkyslo v puse...

Popravdě se mi trochu slíval s detailismem, perfekcionismem a prostě s puntíčkařstvím. Potřebou kontroly. Neschopností orientace v prostoru. Zahlcením informacemi. Upcklací. Repasováním. Přirozeným koloběhem. Slow fashin. A mohla bych pokračovat dál.

Ale nebudu. to by právě značilo to, že mám pocit, že nic dost přesně neobsáhne to co myslím. A já už na to kašlu :) svět není dokonalý a já vše nedokážu dokonale srovnat ani do latě, ani do řádku.

A napadlo vás někdy, že minimalismus v našem současném pojetí, který se snaží odklonit od zbytečného nakupovaní a plýtvání zdroji, je vlastně jenom pomyslně otevřený kruh, který nese jméno materialismus? Nemyslím tedy ten co nás učili na ekonomce. Čtěme dál?

Kam vede všechno to přešívání oblečení. Zero waste. Sázení nových deštných pralesů.
Koupím si nový, totiž pardon, podědím starý, šicí stroj, a přešívám jako divá. Všechny potraviny nakupuju do lněných sáčků z biobavlny. FUJ FUJ NEHRÁM  si s plastovými obaly. Pod upsyklovým mega obřím víčkem od kafe pěstujeme nový stromky do deštného pralesa tak, aby je mravenci nezničili.
Začnete šít, možná přešívat. Koupíte "jenom" pár nití, knoflíčků. Opravíte poděděný stroj. Koupíte střihy na netu. Zaíšete se do kurzů šití. Pořídíte o tom knížku. Začnete šít pytlíčky na potraviny
  pytlíčky ze biobavlny. Ta má samozřejmě certifikát o původu, jinak bysme to nekoupili. A taky je to ověřený Fair traid. Zbyde vám toho hodně, takže to začnete šít i pro ostatní a třeba prodávát na Fleru. Neoptřebujete plastové obaly,  dojdete si do krámu kde prodávají do vlastních. Přispějte za uržené peníze na výsadbu nových stromů v deštném pralese v Brazílii. Speciální víka proti mravencům vytvářejí ze starých PETek, využíváme odpady z bohatých zemí. Všechno to vypadá pěkně.

Je to minimalismus? Co když je to spíš ekologická schíza? A není to náhodou spíš plýtvání času a zdroji? Kdybyste se tím nakupovaním ve speciálním obchodu nezabývali, kdybyste čas místo přešíváním trávili vyděláváním a ty peníze poslali rovnou do toho pralesního inkubátoru? Co když víčka proti tomu, aby mladý strom mravenci sežrali, je docela nefér vůči tem mravencům? A co je důležitější, mravenec nebo strom?

Přijde vám, že když to takhle napíšu, že to má smysl nebo ne? Není ta touha po rovnováze na světě jenom další závaží na opačné misce vah? Co když více eko a bio a minimalismu a slow všeho je jenom zase více výdajů na to, abysme něco zase postrkovali někam, kde to normálně není? Strom bysám na pláni po vykáceném pralese nevyrostl? Já nevím. Nebo šlo by to i jinak?

Nejde nám v rámci minimalismu jen o alibismus? Odůvodnit si, proč můžu cestovat po světě? Jasně, já přeci mám velkou ekologickou - uhlíkovou stopu, ale já jdu zachránit prales, černochy před negramotností, slony před vyhynutím. A skutečně to dělám, nebo je to jen velké dobrodružství? Nechci jenom vypadat jako lepší člověk, když mé skutečné touhy jsou ryze sobecké? Materiální?
Chci vidět svět. Chci si dát na FB fotku s nějakým indiánem. Chic aby mě lidi uznávali. Chci aby tam, kde někdo chce pěstovat kafe, byly palmy. Chci se živit přednášením po celém světě o tom, jak šetřit zdroje? Šířím osvětu po internetu? Z čeho žiju? Jenom z toho, že ostatní to dělají špatně? Z čeho by dělali ty ochrané kruhy na palmy, kdyby nebylo odpadu, který k nim někdo vozí? Pokácely by další stromy, aby je dělali dřevěné? Udělaly by nové plastové? Nedělal by to nikdo, kdyby ty zdroje nebyly?

Napaslo vás už jako mě, jak jsem psala, že minimalismus může být jenom poslední nebo první bod počátku materialismu?


Opět nepíšu všechny otázky, kteé mě napadají. Pište mi je vy.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Minimalismus jako redukce předmětů

Hrozně ráda čtu o minimalismu. A taky o smutných osudech válečných obětí. A taky jsem škodolibá a zlomyslná. Pocit mám takový, že dneska min...